Lekcja 1
Klawiatura
Oczywiście, że rozpoczynamy od klawiatury – ostatecznie jest to portal napianinie.pl. A klawiatura to nasz warsztat pracy, który im lepiej poznamy, tym lepiej nam będzie służył.
Dopóki nie zapoznasz się z klawiaturą ze wszystkich stron, zawsze będziesz czuł niewygodę w swoich umiejętnościach gry na fortepianie. W klawiaturze tkwi ogromna ilość podpowiedzi, które niezwykle przyśpieszają i pogłębiają proces uczenia się zarówno gry na fortepianie, jak i rozumienia muzyki.
Na klawiaturze możesz odwzorować, i to w sposób widoczny i namacalny, całą swoją wiedzę muzyczną. Wykorzystując jej szczególną budowę, powinieneś ją traktować jako swoistą trójwymiarową mapę, po której poruszać się będą nie tylko Twoje oczy, ale również i palce. Angażując do tego jeszcze słuch, od razu będziesz w stanie rozpoznać, czy wybrałeś właściwą trasę – czyli czy to, co wzrokiem w sobie ułożyłeś i gdzie skierowałeś swoją rękę, odpowiada Twoim muzycznym oczekiwaniom. Dzięki swojej doskonałej orientacji na klawiaturze, od razu rozpoznasz każdym z tych trzech zmysłów ewentualny błąd w sztuce, a wyliczenia, które dzięki znajomości klawiatury same Ci się nasuną, pozwolą Ci tego błędu uniknąć w przyszłości.
Jeżeli chcesz w przyszłości czuć się pianistą, stale opieraj swoją wiedzę na coraz lepszej orientacji na klawiaturze. Zamykając oczy, wywołuj pod powiekami jej jak najdokładniejszy obraz i poruszaj się po nim, równocześnie odczuwając w czubku każego palca dotyk określonego klawisza, a wyobraźnia słuchowa, podparta właśnie tym co w sobie widzisz i odczuwasz, niech Ci zaraz bezbłędnie podpowiada co usłyszysz.
Zapamiętaj:
W grze na instrumencie, również na poziomie słuchu, dotyku i wzroku, najważniejsza jest wyobraźnia.
- Aby dźwięk jakikolwiek mógł zaistnieć, najpierw go sobie wyobraź – zawsze musi być piękny, to wyrobi w Tobie muzyczny smak.
- Aby ten dźwięk mógł zabrzmieć na fortepianie, najpierw poczuj go w ręce pod palcem i od razu ustal na czym ma polegać jego piękno w Twojej grze. Czy ma być delikatny – czy dźwięczny, spokojny – czy gwałtowny. Ma być piękny, to już wiesz – ale to piękno Ty masz uczyć rękę wydobywać.
- Aby ten dźwięk nie zawiódł Twoich oczekiwań, wyobraź go sobie najpierw – jak on ma brzmieć i co ma wyrażać. Uchem stale wzmacniaj swoją wyobraźnię dotykową i wzrokową znajomość topografii terenu (oczywiście klawiatury)
Na tym, zupełnie początkowym etapie, kształtowanie i rozwijanie tej wielorakiej, trójpoziomowej wyobraźni jest najważniejsze. Uczysz jednocześnie – co, czym i jak grać – czyli pracujesz docelowo trzy razy szybciej. Teraz tylko wystarczy to utrwalać, aż osiągniesz całkowite przyzwyczajenie, czyli po prostu właściwy nawyk.
I z tym nastawieniem przejdź teraz do pdf-a:
Potem do podcasta:
Rozwiąż jeszcze quiz na Instagramie
Potem powtórz wszystko, co konieczne, wracaj do tego przez dobrych kilka dni – nie daj się nabrać, że to jest bardzo łatwe i że szkoda na to poświęcać tyle czasu – i dopiero wtedy, gdy poczujesz, że mógłbyś przepytać kogoś z nabytych umiejętności, przejdź do Lekcji 2 – oczywiście stale wracając i powtarzając jeszcze tę lekcję. Od samego początku wzmacniaj się w muzyce.
Skomentuj:
You must be logged in to post a comment.