Różnica pomiędzy szkołą muzyczną a domowym nauczaniem gry na fortepianie jest zasadnicza.

Każda szkoła muzyczna dysponuje całym sztabem fachowców, którzy wspomagają ciebie, nauczyciela uczącego gry na instrumencie. Są to nauczyciele teorii muzyki (przynajmniej dwóch na dobry początek), dyrektor szkoły i cały sekretariat. Oni wszyscy są dla ciebie ewidentną pomocą i ty, jako nauczyciel przedmiotu głównego, jesteś przez ucznia postrzegany właśnie na tym tle. Masz ogromne wspierające cię zaplecze i dodatkowo całe zawodowe środowisko muzyczne.

Natomiast ucząc gry na fortepianie systemem domowym, jesteś całkowicie  s a m . Nikt ci w niczym pomóc nie może, choćby chciał. Usłyszysz ze strony ucznia mnóstwo pytań, na które tylko t y możesz dać mu odpowiedź.

C a ł a  muzyka jest w twoich rękach i czeka, abyś w nią wprowadził ucznia.

Każdy uczeń jest osobnym światem – i chcąc do człowieka dotrzeć, musisz wkroczyć sam w ten  jego  świat i przez całą lekcję w nim trwać. I w   n i m  wszystko modelować. Bo ty za godzinę go opuścisz, a twój uczeń w nim nadal będzie przebywać, więc przez tę godzinę musisz dać mu narzędzia i nauczyć go z nich korzystać w  j e g o  środowisku. Aż do następnej lekcji.

Istnieje jeszcze druga, bardzo poważna różnica między szkołą muzyczną a domowym nauczaniem gry na fortepianie. Jest nią sposób egzekwowania wymagań i pracy ucznia, koniecznej do jego rozwoju w tej dziedzinie.

Szkoła muzyczna ma w tej kwestii ogromne możliwości – system ocen i egzaminów rozbudza w uczniu aktywność. Terminy egzaminów, przesłuchań czy koncertów tę aktywność wzmacniają i przyśpieszają. Dla najaktywniejszych są jeszcze konkursy – bardzo motywujące. Do tego dochodzi jeszcze wielki wpływ środowiska. Uczeń, czy chce czy nie, musi się starać.

Domowe nauczanie gry na fortepianie nie dysponuje żadną z tych możliwości. Jedynym powodem aktywności ucznia zawsze są i będą jego chęci. Im bardziej chce grać na fortepianie, tym więcej przy nim spędzi czasu. Istnieje kilka stymulatorów jego motywacji: sympatia do nauczyciela, repertuar, który mu się podoba i na który ma wpływ, uznanie w oczach rodziców i otoczenia, system nagradzania za określone osiągnięcia. Tym, co uczeń odbiera również bardzo głęboko jest to, jak jego rodzice postrzegają nauczyciela i do jakiego stopnia ma on ich poparcie.

Natomiast najważniejszym zadaniem nauczyciela jest podsycać w uczniu to, co on czuł, gdy zapragnął się uczyć grać na instrumencie. Warto nieraz wracać z nim do tego tematu w rozmowach, aby stale odnajdywał to w sobie.

Skomentuj:

You must be logged in to post a comment.

© 2015 Natalia i Andrzej Wawryków | napianinie.pl
Znajdź nas na: